Västkuststiftelsen i maj

Hej lite från Västkuststiftelsen under Maj

1. Vårvandring 4 maj, kl. 18.00-21.00 Hållsungamyren, Kungälv Vandring på stigar längs beteshävdade strandängar, hagmarker och bryn som omges av mäktiga berghällar. Vi spanar efter vårfåglar från vassar och lövbryn och hoppas att få se några tidiga vårblommor på skalgrusbanken. Samarrangemang: Kungälvs Naturskyddsförening. Guide/r: Kåre Ström, telefon: 0737-72 32 04. Ragnhild Crawford. Föranmälan: via Västkuststiftelsens hemsida. Max 20 deltagare. Tema/n: Växter, Fåglar Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Reservatsparkeringen vid Hållsunga naturreservat (https://goo.gl/maps/sNbJpnKLbMq22zfE9, koordinater: 57°50’14.3″N 11°44’45.2″E). Kör från Kärna korsväg mot Kovikshamn. Efter ca 3 km tag vänster vid gul skylt till Hållsunga och följ grusvägen ca 1,5 km (vid delning håll vänster) och vidare till parkeringsplatsen. Alternativt tidigare samling vid Gulfmacken vid Kärna korsväg 17:45.
  2. Kvällsvandring i kustlandskap 5 maj, kl. 18.00-21.00 Nordre älvs estuarium, Kungälv Vandring på strandängar och lövkullar där älven möter havet. Vi hoppas få se sträckande och rastande vadare, änder och gäss samt spirande vårblommor i ett vackert kustlandskap med ängslador, lövbryn och berghällar. Samarrangemang: Kungälvs Naturskyddsförening Guide/r: Kåre Ström, telefon: 0737-72 32 04 Föranmälan: via Västkuststiftelsens hemsida. Max 30 deltagare. Tema/n: Växter, Fåglar Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Parkeringsplats vid Lilla Överön, kl 18:00. (https://goo.gl/maps/3LVY6WgaaHcLBm8u9, koordinater: 57°47’41.2″N 11°44’52.3″E). Närmsta busshållplats: Överön, fortsätt därifrån ca 400-500 m mot sydväst.
  3. Blommor i småkuperat landskap 7 maj, kl. 10.00-13.00 Lycke Lilla Höjen, Skövde Denna vandring sker i småkuperat landskap. Vi kommer att vandra runt i de vackra betesmarkerna i reservatets centrala del. Efter någon timmes vandring kommer vi ta en fikapaus på något lämpligt ställe, där vi beundrar de blommande betesmarkerna runt omkring oss. Vi hoppas pricka in gullvivorna och körsbärsträdens blomning. Medtag fika! Guide/r: Peter Nilsson Stofkoper, telefon: 0706-82 76 78 Föranmälan: via Västkuststiftelsens hemsida. Max 30 deltagare. Tema/n: Växter, Fåglar, Kultur/historia Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Samling vid Lerdala kyrkas parkeringsplats (https://maps.app.goo.gl/vCKiLQLrPCfavSSf8). Därefter åker vi i samlad trupp till Karstorps gård där vandringen börjar.
  4. Gullvivor 7 maj, kl. 10.30-16.00 och 10:35-17:30 Härmanö, Orust Naturreservatet Härmanö vid Gullholmen är stort. Här finns den karga, exponerade västsidans gnejsklippor genomskurna av diabasgångar och den leende, bördiga östsidans skalgrusrika jordar. Du kan välja mellan en längre vandring i högre tempo till Härmanö Huvud, knappt 7 timmar (10:35-17:30) eller en kortare tur över ängarna till Härmanös västsida, drygt 5 timmar (10:35-16:00). På turen till Härmanö Huvud berättas om natur och kultur och där syns resultatet av ljungbränning och röjning inom GRACE-projektet. Turen till västsidan är delvis lämplig för barnvagn eller rullstol och bjuder rik blomning, fågelsång, till synes kala strandklippor och bäverdammar. Bitvis krävande terräng, se till att ha bra skor. Ta med riklig matsäck. Personfärja 381 avgår från Tuvesvik kl. 10.30. Kontrollera avgångstid med Västtrafik. Resan tar ca 5 minuter. Parkering ca 200 m före färjeläget. Betala med P-app. Guide/r: Gunilla Olander, telefon: 0730-22 47 98. Berth Kullholm, 0703-33 61 14. Föranmälan: Krävs ej. Tema/n: Kultur/historia, Växter Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Färjans hållplats Gullholmen piren (https://goo.gl/maps/s6ieoU7tyXJCuh9z6)
  5. Bäckefors bruk och Kärleksstigen 7 maj, kl. 11.00-12.00 Bäckefors, Bengtsfors Kulturhistorisk vandring vid Bäckefors gamla bruk, en gång ett av Sveriges största järnbruk under Carl Fredrik Wærns ledning. Här vilar en berättelse om varför järnbruken flyttade till Dalsland från Bergslagen. Och varför det bearbetade järnet måste transporteras tre mil med häst innan det kunde nå vidare ut i världen. Efter enkel promenad på väg längs de vackra stenruinerna går vi över vattendraget till skogen och fortsätter brant uppåt ett stycke till Kärleksstigen som löper längs bergssidan. Bitvis knölig stig, bra skor rekommenderas. Guide/r: Kerstin Aronsson, telefon: 0790-69 20 85 Föranmälan: på mejl info@dalslandexplorer.se eller telefon 0790-69 20 85. Max 15 deltagare. Tema/n: Kultur/historia Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Vi samlas nedanför kullen vid museet (https://goo.gl/maps/9QswficqQbFqp3ts7)
  6. Fågelsång! 8 maj, kl. 07.00-10.00 (även kl 10.00-13.00, vandring nr 22) Skärbo, Bengtsfors I naturreservatet Skärbo möter vi både skogens och hagmarkens fåglar. 111 olika fågelarter har observerats här. En del av dessa planerar vi att stöta på denna härliga vårmorgon och vi ska då lära oss att skilja på trädgårdssångarens och svarthättans trudelutter. Vi försöker samla på oss så många arter som möjligt under promenaden. Samtidigt spanar vi in St Pers nycklar och andra vårblomster. Vi vandrar i maklig takt omkring 4 km i lättgången terräng. Ta med matsäck och kikare om sådan finns. Samling vid reservatsparkeringen belägen ca 10 km nordost om Dals Långed. Omkring 2,5 km efter Södra Fjäll i riktning mot Åmål (om man kommer från Långed) leder en mindre väg till reservatet. Guide/r: Kolbjörn Waern, telefon: 0704-83 46 26 Föranmälan: Krävs ej. Tema/n: Växter, Fåglar, Kultur/historia Svårighetsgrad: Lätt Samlingsplats: Reservatsparkeringen (https://goo.gl/maps/gJ3yMqoP3vgmoSMG7).
  7. Fåglar och stenmurslandskap 8 maj, kl. 08.00-11.00 Väsmestorp, Falköping Väsmestorp är det senaste kommunreservatet inom Falköpings kommun. Området genomkorsas av en bäckravin omgiven av alsumpskog med ett rikt fågelliv. I övrigt innehåller den småskalig jordbruksmark som till en betydande del är ett mäktigt stenmurslandskap som är kulturhistoriskt mycket värdefull. För att parkera hänvisas till parkering vid Östergården. Från väg 2664 utmed järnvägen finns vägvisning. Guide/r: Enar Höglund, telefon: 0706-55 18 05. Åke Abrahamsson, 0706-60 24 53. Föranmälan: till Enar Höglund telefon: 0706-55 18 05. Max 15 deltagare. Tema/n: Fåglar, Kultur/historia Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Reservatsparkeringen (https://goo.gl/maps/Ab9CcGCknoE9yX1P7). Från väg 2664 utmed järnvägen finns vägvisare mot Väsmestorp. 22. Fågelsång! 8 maj, kl. 10.00-13.00 (även kl 07.00-10.00, vandring

nr 20) Skärbo, Bengtsfors I naturreservatet Skärbo möter vi både skogens och hagmarkens fåglar. 111 olika fågelarter har observerats här. En del av dessa planerar vi att stöta på denna härliga vårmorgon och vi ska då lära oss att skilja på trädgårdssångarens och svarthättans trudelutter. Vi försöker samla på oss så många arter som möjligt under promenaden. Samtidigt spanar vi in St Pers nycklar och andra vårblomster. Vi vandrar i maklig takt omkring 4 km i lättgången terräng. Ta med matsäck och kikare om sådan finns. Guide är Kolbjörn Waern (telefon: 0704-83 46 26). Samling vid reservatsparkeringen belägen ca 10 km nordost om Dals Långed. Omkring 2,5 km efter Södra Fjäll i riktning mot Åmål (om man kommer från Långed) leder en mindre väg till reservatet. Guide/r: Kolbjörn Waern, telefon: 0704-83 46 26 Föranmälan: Krävs ej. Tema/n: Växter, Fåglar, Kultur/historia Svårighetsgrad: Lätt Samlingsplats: Reservatsparkeringen (https://goo.gl/maps/gJ3yMqoP3vgmoSMG7).

nr23. Vårblommor längs bergskanten 8 maj, kl. 10.00-13.00 Billingekleven, Skövde Vi går korta Trollstigen genom Rhododendrondalen, utmed bergskanten, upp till Åsbotorpasjön och ner genom Strupen. Ser på vårblommor, mossor, lavar och tar lite om bergets geologi. Lätt terräng, men ett brant motlut. Ta med fika och gärna en lupp. Guide/r: Ingvar Fredriksson, telefon: 0737-27 36 48 Föranmälan: Krävs ej. Tema/n: Växter, Geologi, Svampar/lavar/mossor Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Slalombackens parkering (https://goo.gl/maps/rNV7Wp3Zk2ViJGxz5)

nr24. Fågelskådning 11 maj, kl. 18.00-21.00 Kollungeröd vatten, Orust En kvällstur till fågelsjön Kollungeröds vatten. Sjön är en av Bohusläns finaste fågelsjöar. Vi kommer att ha fokus på vårsjungande småfåglar. Har vi turen med oss får vi dessutom höra rördrom och se brun kärrhök samt trana. Vi rör oss i relativt lätt terräng, ca 5 km. Ta med matsäck och kikare. Guide/r: Thomas Liebig, telefon: 0706-46 65 58 Föranmälan: via Västkuststiftelsens hemsida. Max 30 deltagare. Tema/n: Växter, Fåglar, Insekter Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Naturreservatsparkeringen på norra sjösidan (https://goo.gl/maps/2bgNnMScGrUmdY4q7).

Nr25. Skogsbad – Shinrin Yoku 12 maj, kl. 18.00-21.00 Änggårdsbergen, Mölndal Låt en certifierad guide leda dig för att uppleva naturkontakt på ett nytt sätt och få möjligheter till ökad närvaro, större avkoppling, mer energi och glädje. Under ledning av Laurence kommer vi att gå ca 2-3 km i väldigt lugnt tempo och öppna våra sinnen med hjälp av naturen omkring på ett enkelt och kreativt sätt. Vi använder oss av lukt, hörsel, syn, känsel och smak, men även särskilda för natur- och skogsbad unika koncept. Bra skor för att gå i skogen och kläder anpassade till vädret. Vi rekommenderar att ta med extrakläder. Eftersom vi kommer att gå långsamt och ibland stanna längre tid på samma ställe kan man känna sig kall lättare än vanligt. Ta gärna med vatten att dricka och ett sittunderlag (om du har ett). Guide/r: Laurence Nachin, telefon: 0793-39 29 59 Föranmälan: contact@senseinnature.se. Max 15 deltagare. Svårighetsgrad: Lätt Samlingsplats: Grusparkering Västra Eklanda höjd (https://goo.gl/maps/EzrenRMyiUNdBiEG7)

nr 26. Kvällsvandring längs Säveån 12 maj, kl. 18.00-21.00 Säveåns dalgång, Lerum En ca. 3 timmar lång vandring bland sippor och vårfåglar i Säveåreservatet. Har vi, tur kan vi få se kungsfiskare och bäver. Vi samlas vid Floda station (närmast sjön) kl.18:00 och går sedan längs Säveån på den lätta bitvis spångade leden, (dock med några partier av trappor), till Stenkullen. Där kan de som vill ta tåget tillbaka till Floda.Ta med kläder efter väder, matsäck för en fika och kikare. Guide/r: Hasse Österman, telefon: 0702-91 81 71 Föranmälan: via Västkuststiftelsens hemsida. Max 20 deltagare. Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Floda station, närmast sjön (https://goo.gl/maps/YwrWocmHFQH2).

nr27. Det bästa av Risveden 14 maj, kl. 09.00-16.30 Risveden, Ale Risveden är ett stort och vilt naturområde nordöst om Göteborg. Här finns höga berg och djupa dalar, stora skogar och charmiga sjöar. Vi kommer att vandra en väldigt kuperad rundslinga (start/mål på samma plats) genom ett flertal naturreservat på cirka 18 kilometer och hålla ett tempo något högre än normaltempo, alltså på runt 4 kilometer i timmen. Det är med andra ord en krävande vandring, som varken är rullstolseller barnvagnsanpassad. Ta med matsäck, vatten, kängor, överdragskläder, snacks och pigga ben. Samlingsplatsen/starten ligger långt från närmsta busshållplats. Bil är med andra ord att föredra. Guide/r: Fredrik Schenholm, telefon: 0 Föranmälan: maila till info@schenholm.com. Max 20 deltagare. Svårighetsgrad: Krävande Samlingsplats: Parkeringen till Kvarnsjöarnas naturreservat (https://goo.gl/maps/P5qvS9nqaYHqT2DC9, 57°58’33.8″N 12°17’47.8″E)

nr28. Vandring längs Lidan 14 maj, kl. 10.00-12.00 Strömsholm, Falköping Vi kommer att vandra igenom en lövskog, igenväxt betesmark och strandskog vid Lidans rinnande vatten i Strömsholms naturreservat. Det är starkt strömmande vatten här. Det finns möjlighet att få se forsärla, strömstare och kanske någon hackspett. Vi kommer att titta på kulturspår som går att finna. Guide/r: Anna Johansson, telefon: 0702-20 24 16. Peter Nilsson Stofkoper. Föranmälan: via Västkuststiftelsens hemsida. Max 20 deltagare. Tema/n: Växter, Kultur/historia, Svampar/lavar/mossor Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Samling vrid parkeringsplatsen vid Floby kyrka (https://goo.gl/maps/2qkxi7dcoFVrSnzs8). Efter det åker vi i samlad trupp till Vistaholms gårdsplan där vi börjar vår vandring.

nr29. Fåglar och flora 15 maj, kl. 08.00-11.00 Mössebergs östsluttning, Falköping Flera av västgötabergens sluttningar är delvis täckta av ädellövskog, så är det även på Mösseberg. Berget omges av flera naturreservat. Mössebergs östsluttning är ett sådant som består av artrik sluttningsskog samt en naturlig park. Fågellivet och även floran är rik. Medelsvår vandring på leder. Ta med fika. Guide/r: Åke Abrahamsson, telefon: 0706-60 24 53. Lennart Friggeråker. Föranmälan: till Åke Abrahamsson, 0706-60 24 53. Max 15 deltagare. Tema/n: Växter, Fåglar, Kultur/historia Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Samling vid parkeringsplatsen till Mössebergs kurort. Ta av från Danska vägen vid skylt Mössebergs kurort. (58°11’02.4″N 13°32’46.5″E, https://goo.gl/maps/Q6QWqxh6uPpZjCNq7).

nr30. Från romantisk park till naturreservat 15 maj, kl. 10.00-13.00 Baldersnäs, Bengtsfors Baldersnäs halvö är i dag naturreservat fyllt med minnen från Carl Fredrik Wærns storslagna park, skapad mellan 1823 och 1858. Ett mönsterjordbruk där landskapets skönhet och brukbarhet var planerat in i minsta detalj. Vi vandrar längs strandpromenaden runt halvön bland minnen från trädgator, aha-murar, lusthus och orangeri. På andra sidan Laxsjön skymtar Billingsfors bruk där C F Wærn växte upp och ärvde sin mors intresse för växter och parkanläggningar. Som framgångsrik brukspatron för flera dalsländska bruk hade han möjlighet att importera tusentals sällsynta blommor, buskar och träd till Baldersnäs. Strandpromenaden är bitvis stenig och med rötter och ojämnheter, så bra skor rekommenderas. Vi går i raskt tempo och gör några avvikelser från strandpromenaden för att bland annat se platsen där Rotundan låg på norra halvöns högsta topp och minnesstenen på Ekekullen. Sträcka ca 5 kilometer. Ta med egen fika så gör vi en paus vid Världens ände på halvöns nordligaste spets. Ej lämplig för barnvagn. Om betesdjuren inte är utsläppta är hundar välkomna – kontakta guiden veckan innan för besked. Guide/r: Kerstin Aronsson, telefon: 0790-69 20 85 Föranmälan: Krävs ej. Tema/n: Kultur/historia Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Vi träffas vid parkeringen vid Bränneriviken (https://goo.gl/maps/qn1hTyxgbCNAugeeA).

1. Börja vandra 15 maj, kl. 10.00-13.00 Bråtaskogen, Härryda Drömmer du om att vandra, men har aldrig riktigt testat? Då är denna ganska centrala men stundtals vilda vandringen för dig! Under den 2,5 kilometer långa vandringen i Bråtaskogens naturreservat varierar naturen otroligt mycket och det är mycket att upptäcka längs vägen. Längs vandringen kommer du att få lära dig massor om vandring. Vilken utrustning du måste ha (och vad du inte måste ha), hur du packar din ryggsäck och en hel drös med tips på vandringar längs Västkusten är några av sakerna som du kommer få mer kunskap om. Målet med denna vandring är att du ska få tillräckligt med information och självförtroende så att du kan bege dig ut på egna vandringar. För Västkusten är ett riktigt eldorado när det kommer till vandringar! Mötesplatsen är parkeringsplatsen till Bråtaskogens naturreservat. Buss går till hållplats Solsten i Härryda. Vandringen går mestadels längs skogsstigar med en och annan stigning. Ta med en fika (macka eller liknande) och något att dricka. På fötterna rekommenderas ett par lättare kängor, men springskor går fint. Är det blött i marken så kommer fötterna sannolikt bli blöta med springskor. Detta är en vandring som ej passar varken barnvagn eller rullstol. Guide/r: Fredrik Schenholm, telefon: 0731-58 61 63. Föranmälan: maila till info@schenholm.com. Max 20 deltagare. Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Första parkeringen vid Bråtaskogens naturreservat (https://goo.gl/maps/RTJ43xmWGTE2ZQYC7, 57°40’08.3″N 12°06’59.7″E)

nr32. Taksten i Tiveden 15 maj, kl. 10.00-14.30 Tivedens Nationalpark, Karlsborg Vandring från Bovikens rastplats till östra delen av Tivedens Nationalpark där vi följer Tivedsdalsvägen ca 2 km, sedan letar vi oss upp till Taksten på en mycket gammal stig. Vandringen tar 4-5 timmar. Ej tillgänglighetsanpassat. Hundar är välkomna, men ska hållas kopplade. Ta med fika. Samarrangemang med Naturskyddsföreningen Karlsborg Guide/r: Urban Spaak, telefon: 0705-37 09 66. Leif Pettersson. Föranmälan: Sms till tel: 0705-37 09 66. Max 20 deltagare. Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Bovikens rastplats ca 2 mil norr om Karlsborg väg 49 mot Askersund (https://goo.gl/maps/E7z3aTPo5YV8MkHe9)

nr33. Kultur- och stenindustrins historia 15 maj, kl. 11.00-14.00 Gröne Skog, Götene Vi vandrar ner Römossevägen med flera idylliska torp. I Gröne Skog hittar vi flera ovanliga ormbunkar (svartbräken)och mossor. Vi stannar upp och studerar spår efter en blomstrande stenbrytning i Råbäcks kalkstensbrott. Här tar vår fikapaus medan guiden berättar om kalkbarrskog och karaktärsväxter. Vägen går därefter på medelsvår stig nedför rödstenskleven med raukar och bäckar. Ej lämpligt med barnvagn. Återfärd uppför kleven igen tillbaka till vår parkering. Vandringen är ca 3,5 km. Färdbeskrivning: vid Medelplana k:a, åk mot Hällekis, efter 2,5 km sväng vänster vid skyltarna Råbäck, fortsätt till vägskylten Römossen. Guide/r: Robert Roffey, telefon: 0510 – 629 20. Tom Roffey. Föranmälan: via Västkuststiftelsens hemsida. Max 20 deltagare. Tema/n: Geologi, Kultur/historia, Svampar,lavar, mossor Svårighetsgrad: Krävande Samlingsplats: Vid nedfarten till Römossen (”Margits gamla affär”) (https://goo.gl/maps/6WpWcf9Qg8o8J7cc7).

nr34. Storskog och gullvivor 17 maj, kl. 18.00-21.00 Näverkärr, Lysekil Vi vandrar vid en unik släktgård, som nu är i Västkuststiftelsens ägo, och går genom en av Bohusläns vackraste kustädellövskogar i ett pastoralt landskap då gullvivorna blommar. I den unika storskogen med flerhundraåriga almar lyssnar vi till det rika fågellivet. Kanske hörs göken gala i väster. Ta gärna med kvällsfika som vi intar i natursköna Karlsvik, där vi också ser närmare på havsstrandens växtlighet. Guide/r: Thomas Andersson, telefon: 0707-55 43 63 Föranmälan: Krävs ej. Tema/n: Växter, Fåglar, Kultur/historia Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Samling vid naturreservatets parkering vid Näverkärr (https://goo.gl/maps/g3j8jE8BzUV3vWTE7)

nr35. Segerstad Faledreven 18 maj, kl. 18.00-21.00 Ruskela källa, Falköping En vandring i gammal kulturbygd med den gamla fädreven Faledreven som huvudämne. Faledreven är en gammal väg som förr användes som fädrev. Den sträcker sig från ”Grannabacken” vid Segerstads kyrka, ca 4 km till den aldrig sinande Ruskela Källa. Dreven har alltid varit allmänning s.k. ”tå”, och det var vid den som1800-talets jordlösa kunde bygga sina små torp. Nu finns nästan bara husgrunder, brunnar och äppelträd kvar, med namn som Floda-Sares, Mellblads-Kajses och KrestinsHanna, men ett fåtal stugor står ännu kvar. Här ges en tillbakablick till en svunnen tid där torpare och backstugesittare levde. Vandringsvägen är lättpromenerad, ca 4 km, bra skor rekommenderas. Medtag fika. Guide/r: Fritiof Andersson, telefon: 0737-82 08 77. Arne Karlsson 0708-45 22 40. Föranmälan: via Västkuststiftelsens hemsida. Max 30 deltagare. Tema/n: Växter, Fåglar, Kultur/historia Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Segerstads församlingshem (https://goo.gl/maps/tXqLu5kbP58khHvm7)

nr36. Mäktig geologi och rovfåglar 18 maj, kl. 18.00-21.00 Brobacka, Alingsås Efter en inledande information om den Mylonitzon som passerar genom reservatet, vandrar vi den korta vägen genom hävdade ängar upp till utställningen i soldaten Höögs stuga där vi kan ta del av områdets natur- och kulturvärden. Vi fortsätter upp till området med några av landets största jättegrytor. De flesta är halva grytor, så kallade kolkbäcken, som bildades i de isälvar som forsade fram vid avsmältningen av inlandsisen. Vandringen fortsätter på trappor brant upp till Räkneberget där vi tar en välbehövlig fikapaus och njuter av utsikten över Mjörn och förhoppningsvis ser en och annan intressant fågel. Beroende på vädret kan vi variera fortsättningen av vår vandring. Förhoppningsvis kan vi fortsätta upp till toppen av bergsplatån och se andra vyer ut över landskapet, varefter vi följer en drivningsväg ner till körvägen och återvänder till parkeringsplatsen. Guide/r: Stellan Andersson, telefon: 0706-07 62 47. Föranmälan: Krävs ej. Max 15 deltagare. Tema/n: Fåglar, Geologi, Kultur/historia Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Naturreservatets parkeringsplats (https://goo.gl/maps/KAYh4upFbd9awcgDA).

nr37. Kalkpåverkad försommarflora 19 maj, kl. 18.00-21.00 Rapenskårs lövskogar, Ale Vandring på ca 3 km i äldre lövskog utefter Grönån, där vi njuter av den rika floran. Vippärt, storrams, underviol och trolldruva är några av rariteterna. Forsärla och strömstare häckar längs ån. Vi passerar kvarn- och sågruin, torpruiner, jordkällare, linbråtegrop, en äldre väg och ett litet vattenfall. Vandringen går i delvis obanad terräng. Grova skor och liten matsäck rekommenderas. Guide/r: Pelle Dalberg, telefon: 0705-12 92 73 Föranmälan: Krävs ej. Tema/n: Växter, Fåglar, Kultur/historia Svårighetsgrad: Medel Samlingsplats: Parkeringen till naturreservatet, ca 6 km norr om Skepplanda (https://goo.gl/maps/ko3dfPQSMiJ425PJ7). Närmsta hållplats: Rapenskårsvägen, Skepplanda.

nr38. Natur-kultur-historisk vandring 21 maj, kl. 10.00-13.00 Blanketorpet, Färgelanda Vi inleder med att vi tillsammans går den nya naturkultur-historiska slingan i de mycket vackra omgivningarna runt hembygdsgården Blanketorpet, en dalslandsgård med troliga rötter ända tillbaka till järnåldern. Därefter fikar vi tillsammans och man får även möjlighet att se de olika byggnaderna, bland annat den 200-åriga dalslandstugan med skiffertak och den fungerande gårdssmedjan. Därefter vandrar vi vidare till gårdens tillhörande järnåldersgravfält och vi besöker även de naturminnesförklarade ekarna i Assarebyn. Biolog Lars Johansson medverkar under vandringen. Guide/r: Kerstin Sandell, telefon: 0722-23 06 88 Föranmälan: Krävs ej. Tema/n: Växter, Kultur/historia, Familjevandring, Biologiska mångfaldens dag Svårighetsgrad: Lätt Samlingsplats: Hembygdsgården Blanketorpet mellan Färgelanda och Stigen (https://goo.gl/maps/Lgt5vcLQpbJK2FYL9)