Om kretsen uppdaterad 2018-02-02

Lysekil-Munkedals Naturskyddsförening: från kust till skog.

Lysekilskretsen bildades 1975 av Gunnar Otterlind, Rune Bollvik och Gerhart Herrman m fl. Bland annat hade man varit inblandat i skyddandet av Brofjorden, där man ville bygga kraftverk och sopstation för Lysekils kommun. Dock lyckades man inte att påverka byggandet av Scanraff, nuvarande Preemraff, som stod färdigt 1975. Föreningen gjorde en del längre mycket uppskattade resor inom landet,bland annat till Öland, Skåne och Härjedalen.

Munkedalskretsen bildades 1985 där bland andra Hervor Brandt och Stig Fredriksson var drivande i miljöarbetet. Ett stort projekt var att skydda Kynnefjäll mot exploatering, där förvaring av kärnkraftsavfall var ett alternativ enligt dåvarande regeringen. Under de sista åren på 90-talet minskade kretsen och man tog ett beslut att lägga ner eller gå ihop med en närliggande krets. Man beslöt att ta kontakt med Lysekilskretsen för diskussion. Sammanslagningen genomfördes åren 1999-2000.

Kretskommunerna skiljer sig en del från varandra. Lysekil är en kommun i det yttersta kustbandet och kännetecknas av ett stort bebyggelsetryck och då så nära vattnet som möjligt. Skyddet av stränderna är en ständigt återkommande fråga för kretsen. Munkedal kännetecknas mer av skog och jordbruk.

Även om kommunerna är ganska olika så har sammanslagningen mellan de båda kretsarna gett positiva effekter. Vi försöker vara en positiv kraft i frågor som rör miljöfrågor i stort och smått.Eftersom vi är en neutral organisation angående politikens utformning så innebär det inte att vi har synpunkter på politiska förslag som påverkar vår natur. Vi hoppas du som tar tid på dig och läser detta vill engagera dig i vårt viktiga arbete med att skydda vår natur för felaktig påverkan som påverkar oss i framtiden

Tom