Kan inte göra annat än hålla med miljöpartiet i denna frågan för det rimmar egentligen illa med arbetarrörelsens grundinställning Gállok-beslut

Miljöpartiet KU-anmäler regeringen över Gállok-beslut

Apr 1,

Miljömagasinet

Författare: Michael Abdi Onsäter

– misstänkt jäv Kort efter att regeringen gav grönt ljus till gruvan i Gállok kunde DN avslöja att en ansvarig handläggare troligen varit jävig. Dessutom har chefer för gruvmyndigheten SGU uttryckt stöd för gruvan på sociala medier. Nu anmäls näringsministern till konstitutionsutskottet av Miljöpartiet.

Efter en lång och infekterad strid kom slutligen beskedet: Bolaget Jokkmokk Iron Mines, dotterbolag till Beowulf Mining, får grönt ljus att gå vidare med planerna på en järnmalmsgruva i samiska Gállok (Kallak). Bolaget har fått en så kallad bearbetningskoncession, vilket innebär att man får möjlighet att gå vidare med processen och undersöka om det är ekonomiskt och miljömässigt möjligt att öppna en gruva. Den slutliga tillståndsprövningen ligger dock hos Mark- och miljödomstolen längre fram.

Frågan har legat på regeringens bord sedan 2017 och har varit föremål för omfattande debatt och protester från civilsamhället. Länsstyrelsen har tidigare avstyrkt ärendet och FN-organet Unesco har tillsammans med FN:s högkommissarie för mänskliga rättigheter uttryckt oro för konsekvenserna för samernas rättigheter och miljön om gruvprojektet blir verklighet. I februari fick näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) ta emot en protestlista med över 70 000 namn från det samiska ungdomsförbundet Sáminuorra.
Men nu har den S-ledda regeringen sagt sitt.
– Nu har regeringen visat klart och tydligt att vi inte har något värde. Många andra samebyar kommer nog att känna likadant.
Vi går en osäker framtid till mötes, då detta kommer att öppna för andra exploateringar, säger Mikael Kuhmunen, ordförande i Sirges sameby, till TT.
Regeringen får också skarp kritik från miljörörelsen, bland annat av aktivisten Greta Thunberg som också deltagit i protesterna på plats. ”I dag bekräftade Sverige sin kortsiktiga, rasistiska, koloniala och naturfientliga inställning”, skriver hon på Twitter.
Världsnaturfonden och Naturskyddsföreningen pekar bland annat på att kringliggande gammelskog kommer behöva huggas ned för att ge plats åt nya vägar till gruvan, en aspekt som inte ingick i regeringens prövning, i strid med praxis.

Några dagar efter beslutet publicerade Dagens Nyheter en granskning som visar på flera misstänkta oegentligheter kring det kontroversiella beslutet. Avdelningschefer vid SGU – myndigheten som ansvarar för gruvfrågor i Sverige – har vid flera tillfällen tagit ställning för gruvan i sociala medier. Dessutom har en SGU-tjänsteman åkt på bjudresa till Alperna med ett konsortium där bolaget ingår.
Det som fick flest reaktioner var dock avslöjandet om en misstänkt jävsituation. En av de SGU-tjänstemän som 2013 tog det avgörande beslutet att klassa järnmalmen i Gállok som ett riksintresse arbetar nu som departementssekreterare vid näringsdepartementet. I den rollen har hon varit Regeringskansliets ansvariga handläggare för ärendet i fråga.
– Det är inte förbjudet att jobba på två ställen. Och jag kan ju ärendet, säger departementssekreteraren till DN.
Flera av de experter som tidningen pratar med säger att man inte kan utesluta tvåinstansjäv i det här fallet. Det innebär att en handläggare i en högre instans redan tidigare deltagit i handläggningen av ett ärende i en lägre instans – något som är förbjudet enligt förvaltningslagen.

Miljöpartiet, som under lång tid satt sig emot gruvplanerna, går nu vidare med en KU-anmälan mot näringsministern.
– Det är oerhört graverande uppgifter som framkommer i granskningen och det väcker väldigt många frågor. Med tanke på vilka enorma konsekvenser det här beslutet får är det viktigt att man går till botten med det. Vad är det som har försiggått inne på Näringsdepartementet? Det säger språkrör Märta Stenevi (MP) till DN.
I veckan meddelade Beowulf Mining att de går vidare med en så kallad scoping-studie, vilket är en långt mer omfattande undersökning av platsen än vad som tidigare gjorts. Men än är inte sista ordet sagt.
– Vår kamp mot gruvan fortsätter, säger Jan Erik Länta, ordförande för den mest berörda samebyn Jåhkågasska, till TT.

Märta Stenevi (MP) undrar vad som försiggått på näringsdepartementet. | Utsikt över sjön Parkijaure från Gállok.

Maja Ryberg

Verksamhetsutvecklare