Offentligt möte om Preem raffs utbyggnad. Miljödomstols förhandlingar är nu klara vi väntar på domen kommer inom två månader.

Inge och Tom var där från Naturskyddsföreningen

Preems ansökan mötte motstånd

Apr 26, 6:55 PM

Bohusläningen Plus

Författare: Maria Lundberg

Måndagens besked om att Preem beviljas statligt lån på tre miljarder kronor har rört upp känslorna i Lysekil. På tisdagen samlades miljöaktivister utanför Oscars där förhandlingarna om oljebolagets planerade utbyggnad inleddes.

– Det är ett lurendrejeri. Koldioxidutsläppen måste ner och vi skulle ha börjat för flera decennier sedan, säger Mari Larsson från Nätverket stoppa Preemraff.

På måndagen beviljades Preem ett statligt lån på tre miljarder för att bygga om Preemraffs så kallade Synsat-anläggning i Lysekil. På tisdagen hölls huvudförhandling i mark- och miljödomstolen om Preems ansökan för tillstånd till ombyggnaden, som görs för att de ska kunna producera diesel baserad på förnybara råvaror.

Många var på plats både innan och under förhandlingen som hölls i tillfälliga lokaler på Oscars socitetshus i Lysekil. Bland annat ett 20-tal personer från olika miljöorganisationer som motsätter sig Preems ombyggnad och planer på produktion av biobränsle. Både ditresta och Lysekilsbor från Nätverket Stoppa Preemraff, Jordens vänner, Fridays for future, Naturskyddsföreningen, Skydda skogen och Greenpeace.

– Vi är här för att uppmärksamma att den biobränslesatsning som Preem söker tillstånd för är ohållbar sett till klimatomställningen. Biobränsle ger lika mycket utsläpp som råolja, och vi har bara sju år på oss att vända utvecklingen och minska koldioxidutsläppen, säger Monica Boman från Nätverket Stoppa Preemraff och Jordens vänner.

Även före detta miljöpartisten Carl Schlyter var på plats som representant för Greenpeace.

– Det är ett otroligt viktigt ärende som berör hela landet. Utsläppsmängderna som Preem söker tillstånd för är så stora att hela Sverige måste minska sina utsläpp ännu snabbare om de får släppa ut så här mycket. Det de vill göra är att hålla liv i den gamla förbränningsmotorflottan i stället för att vi satsar pengar på att snabbt minska vårt beroende av både rysk råolja och annan olja, säger Carl Schlyter.

Många parter under domstolsförhandlingen

Båda var även med under själva domstolsförhandlingen för att ställa frågor och framföra sina synpunkter, tillsammans med representanter för fler miljöorganisationer, liksom sex representanter från Naturvårdsverket och länsstyrelsen i Västra Götaland. Deras synpunkter kommer sedan att vägas in när rätten ska besluta i målet.

Från Preem var det 13 representanter i rätten. bland annat utvecklingsingenjörer, tillståndsspecialister, säkerhetsspecialister och en doktor i kemisk oceanografi. Malin Hallin, chef för säkerhet, hälsa och miljö på Preem, är nöjd med att de har kommit så här långt med sina planer.

– Nu ska vi förhandla om miljötillstånd för den här ombyggnaden som vi gör. Det är ett steg för att ställa om vår verksamhet till förnybar produktion, säger Malin Hallin.

Hon håller inte med om att produktionen av förnyelsebara biobränslen kommer att öka utsläppen.

– Vi använder oss av råvaror som definieras som hållbara och följer också EU:s regelverk för det. Bioråvaror av den sorten som vi kommer att använda tillhör den delen som minskar utsläppen. Vi är väldigt noggranna med det och vi följer också hela kedjan av råvaran fram till slutprodukt, och kan då se att de ingår i Sveriges reduktionsplikt och reducerar klimatutsläppen, säger Malin Hallin.

Frityrolja, slaktavfall och tallolja

Preem vill bland annat använda sig av använd frityrolja, slaktavfall och tallolja för att producera biobränsle. Enligt henne handlar det om restprodukter, som talloljan, som blir till råtalldiesel.

– Vi använder inte någon tallolja som kommer från träd som bara huggs ner för att producera tallolja. Den talloljan vi använder kommer från pappersindustrin. De använder tall som råvara för cellulosan som blir till papper, säger Malin Hallin.

Men Carl Schlyter menar att talloljan har ett större värde för ekonomin och miljön om man återanvänder den till annat.

– Hela idén om att elda avfall är i strid med EU:s logik om avfallshierarki. EU säger energibesparning först. Alltså ska vi ha snålare bilar, svagare motorer, mindre bilar, lättare bilar och elektrifiering. Sedan om man då har avfall, ska vi först återanvända det i olika material. Skogsavfall till exempel kan bli textilier, säger Carl Schlyter.

Preem har även fått kritik för att raffinering av bioråvara är en energislukande process, och att det är en dålig hushållning med resurser när el behövs för att samhället ska kunna ställa om från fossil energi. Malin Hallin bekräftar att det är en energislukande process.

– Ja, men vi ser att de biobränslen som vi kommer att producera och som vi kommer att släppa ut på marknaden kommer att minska klimatutsläppen i användarled. Så det kompenserar mycket väl för den något ökade elförbrukningen som vi kommer att ha på raffinaderiet, säger Malin Hallin.

Image-text:

Mari Larsson från Nätverket stoppa Preemraff tycker inte att biobränsle skulle vara bättre än råolja. – Det är ett luredrejeri. Koldioxidutsläppen måste ner och vi skulle ha börjat för flera decennier sedan. Vi måste bort med förbränningsmotorerna, säger Mari Larsson. Bild: Erik Zienau

Extra-info:

Parisavtalet

Enligt Parisavtalet som beslutades på FN:s klimatkonferens 2015 måste världens utsläpp av koldioxid och andra negativa växthusgaser halveras till 2030 och vara noll år 2050. Detta för att begränsa den globala temperaturökningen till väl under två grader och sträva efter att begränsa den till ett och en halv grad. Sveriges klimatmål innebär att Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären senast år 2045.

Ny rapport: Dags för grön skattereform – principen om att förorenaren betalar måste tas på allvar

Apr 27, 7:00 AM

Författare: Naturskyddsföreningen

Idag är principen om att förorenaren betalar långt ifrån uppfylld. Skattesystemet måste nu enligt Naturskyddsföreningen användas för att styra samhället i en hållbar riktning, där resursförbrukning och föroreningar beskattas hårdare.

Naturskyddsföreningen föreslår därför en rad förändringar av miljöskatterna i den nya rapporten En grön skattereform.

-Vi befinner oss mitt i både en klimatkris och en naturkris. För att kunna lösa dessa kriser är det nödvändigt med en skattereform där principen om att förorenaren betalar tas på allvar. Skattesystemet behöver ha ett tydligt klimat- och miljöfokus, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Sedan den förra stora skattereformen på 1990-talet har det införts en rad förändringar och undantag i skatteregelverket, samtidigt som samhället har genomgått stora förändringar med digitalisering och EU-medlemskap. Under tiden har klimat- och naturkriserna förvärrats.

Skattesystemet bör enligt Naturskyddsföreningen användas mer effektivt för att styra utvecklingen i en hållbar riktning. I den nya rapporten En grön skattereform skriver Naturskyddsföreningen att resursförbrukning och föroreningar behöver beskattas hårdare, och att de miljö- och klimatskadliga subventionerna måste fasas ut.

Enligt Naturskyddsföreningen är det också viktigt att skattebördan fördelas mer proportionerligt än idag. Hushåll med höga inkomster har högst utsläpp av växthusgaser, vilket dock inte återspeglas i hur mycket dessa hushåll betalar i miljöskatter. Det beror på att många klimatskadliga aktiviteter inte alls beskattas, eller att de bara beskattas indirekt eller i liten utsträckning. Likaså finns stora skatterabatter för företag, vilket leder till en snedfördelning av miljöskatter mellan hushåll och företag.

I rapporten En grön skattereform slår Naturskyddsföreningen fast att det är hög tid för en skattereform med miljö- och klimatstyrning i fokus.

– Det är dags för politikerna att genomföra en grön skattereform. I vår nya rapport föreslår vi en rad nödvändiga och genomförbara förändringar inom exempelvis energi- och transportområdet, säger Karin Lexén.

Naturskyddsföreningen föreslår bland annat att:

undantagen för koldioxid- och energiskatter fasas ut

en differentierad vägskatt införs

kärnavfallsavgiften och kväveoxidavgiften höjs

ett lokalt ersättningssystem för vindkraft utreds

flygbränsle och en rad motorfordon som snöskotrar, mopedbilar och stora motordrivna fritidsbåtar beskattas

Många av förslagen i rapporten kräver inte att en större reform genomförs, utan går att sätta i verket omedelbart.

Rapporten presenteras på ett seminarie tillsammans med en rad företrädare för politiska partier klockan 09.00 den 27 april på Naturskyddsföreningens kansli. Anmäl dig till seminariet här.

Rapporten finns på Naturskyddsföreningens webbplats.

Maja Ryberg

Verksamhetsutvecklare

tel: 0723 09 79 89

maja.ryberg@naturskyddsforeningen.se

Dela

Kommentera

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.