Naturskyddsföreningen har många invändningar mot ny ÖP ”Bygg inte en Kinahamn i Brofjorden”

Lysekil-Munkedals Naturskyddsförening har många invändningar mot förslaget till översiktsplan (ÖP) för Lysekils kommun. Föreningen, genom dess ordförande Inge Löfgren, menar i sitt samrådsyttrande bland annat att planen förstör för mycket natur, grön- och friluftsområden.
En ”Kinahamn” i Brofjorden finns fortfarande med i förslaget, påpekar föreningen och anser att en sådan hamn inte ska få byggas.
Många samråds yttranden har kommit in om förslaget till ny översiktsplan. Naturskyddsföreningens yttrande är bland de mer kritiska och tar fram en rad punkter där man anser att planen inte prioriterar rätt.
Så här lyder en sammanfattning som Inge Löfgren gör i naturskyddsföreningens remisssvar:
Förslaget till översiktsplan:
• är ensidigt inriktad på att fortsätta planerad byggnation som redovisats i Översiktsplan 2006.
• prioriterar felaktigt fler bostäder i orörd och värdefull natur.
• redovisar inte möjligheten till en god livsmiljö för invånarna som bor i kommunen.
• förstör för mycket natur, grön- och friluftsområden
• uppfyller inte globala, nationella eller regionala miljömål
• har inte med väsentliga underlagsmaterial som skall vara en bas för planeringen.
Naturskyddsföreningen anser att Lysekil ska bygga sin utveckling på ett långsiktigt hållbart vis och att det är just den unika skärgården med stora skönhetsvärden samt höga natur- och kulturmiljövärden som utgör grunden för all utveckling i kommunen.

Omfattande byggnation

Föreningen pekar bland annat på att nollalternativet utgår från ÖP 2006 där det anges en extremt omfattande byggnation med cirka 4 500 bostäder runtom i kommunen. Nästan inte något av detta har genomförts, påpekar föreningen och ser det som anmärkningsvärt att en äldre översiktsplan som inte genomförts kan anses vara ett nollalternativ.
Naturskyddsföreningen anser att översiktsplanens inriktning inte lever upp till lagstiftningens syften och förslaget har ingen redovisning av läget i Lysekil för de 16 miljömålen som beslutats av riksdagen.
Behovet av grönområden i eller i närheten av tätorter enligt miljöbalken har varken nämnts eller analyserats i förslaget till ny ÖP, påpeka föreningen.
Väsentliga underlagsmaterial saknas som Energi och klimatplan, Plan för nya cykelvägar, Natur och miljöprogram för skydd av växt- och djurliv samt Plan för miljömål med riksdagen och regionala mål som grund.
Naturskyddsföreningen anser vidare att översiktsplanen undanhållit väsentlig information där kommunfullmäktige angett att vardagsnära grönområden för motion och återhämtning ska säkerställas. Översiktsplanen bör givetvis ta till sig Grönstrategins målsättning. Grönstrategin antogs 2019 av kommunfullmäktige.

Stigande havsnivå

Naturskyddsföreningen anser att eftersom Lysekil är en kustkommun så är det förvånande att översiktsplanen inte tagit hänsyn till vad som kommer att hända om havsnivån stiger med mellan 3 och 10 meter.
Planeringen för ”Kinahamn” i Brofjorden fortsätter, konstaterar Naturskyddsföreningen, Förslaget till översiktsplan visar fortfarande på möjligheten att etablera en Kinahamn. En större hamn är inritad i Metvik.
Naturskyddsföreningen anser att en Kinahamn inte skall få byggas. En Kinahamn kan komma att radikalt påverka Lysekils kommun. Eftersom hamnen kan bli norra Europas största så blir effekten på natur och miljö omfattande.
Bland andra synpunkter som Naturskyddsföreningen lägger fram är att Gullmarsfjorden bör få ett starkare skydd och göras till nationalpark. Föreningen är tveksam till förslaget att bygga en bro över Gullmarn med tanke på att fjorden är unik.
Angående förslaget att göra Hallinden/Skottefjället till en knutpunkt för friluftslivet så menar föreningen att det är ett misstag: området ligger för långt bort från Lysekils tätort och det skulle bli mycket bilåkande med utsläpp som följd, anser föreningen.
I yttrandet konstateras också att Lysekils kommun ligger i den del av landet där andelen skyddad natur är som lägst. Fler naturreservat bör avsättas på land i kommunen.
Föreningen anser även att betydligt fler cykelvägar bör byggas. Översiktsplanen ger inte svar på hur cykelnätet skall byggas, påpekar Lysekil-Munkedals Naturskyddsförening i sitt samrådsyttrande.
Thomas Andersson