Webbinarie serie: Påverka inför valet 2022 alla datumen

Webbinarieserie: Påverka inför valet 2022

Under hösten 2021 och våren 2022 erbjuder rikskansliet en serie webbinarier som fördjupar sig i hur vi kan nå ut och påverka för att sätta miljöfrågor på agendan inför valet.

Nedan presenteras de teman som planeras. För vissa är datumen fortfarande preliminära och något tema kan komma att kombineras med andra planerade aktiviteter. Sidan uppdateras löpande i takt med att planerna slås fast.

Kick-off val 2022 – Så sätter vi miljöfrågorna på dagordningen

Vålkommen på en digital intro som körs varje Tisdag under hela hösten alltså 5/10 ,2/11 7/12 Kl 19.00-19.30 anmälan Kalendern nya hemsida www.naturskyddsföreningen.se

Megaworkshop Levande skogar

7 oktober. Workshop för att diskutera hur vi tillsammans kan påverka och mobilisera för att få upp frågan om en rejäl omdaning av skogsbruket på dagordningen inför valet, med en kampanj som startskott under våren 2022. Mer info kommer inom kort.

Gör en lokal partienkät inför valet

17 november, som del av en knytiskonferens (program kommer senare). Kommunerna är avgörande i den snabba omställning som krävs för klimat och biologisk mångfald. En lokal partienkät kan sätta press på partierna och guida väljare. Delta och få konkreta tips, en ny guide och inspiration från andra.

Nå ut i lokalmedia och sociala medier

1 december, preliminärt kl. 18.00-20.15. Sociala medier och lokalmedia är bra och viktiga verktyg för att skapa opinion, folkbilda, mobilisera och i förlängningen skapa förändring i våra frågor. På det här webbinariet pratar vi om hur du, din krets eller länsförbund kan gå tillväga för att maxa er synlighet i lokalmedia och på sociala medier.

Megaworkshop fossilförbud 2030

9 februari. Workshop för att följa upp höstens kampanj för fossilförbud 2030 och fortsätta att mobilisera och påverka i frågan inför valet.

Arrangera en paneldebatt och vässa modereringen

11 februari, preliminärt kl. 18.00-19.00. Paneldebatter och seminarier kan vara bra metoder för både granskning och påverkan av partiernas miljöpolitik. Vad är viktigt att tänka på i planeringen för att få ut det ni vill? Vad är viktigt att tänka på som moderator? På webbinariet får du med dig konkreta metoder och tips inför vårens debatter eller utfrågningar.

Nå ut i media inför valet

14-18 mars (datum återstår att spika). Hur når du ut till journalister med ditt budskap? Hur skapar vi nyheter? Vi tar upp vad du och din krets eller länsförbund kan göra för att genom media sätta frågor om klimat och biologisk mångfald på dagordningen inför valet.

Nå ut i sociala medier inför valet

11-14 april (datum återstår att spika). Hur kan du och din krets eller länsförbund använda sociala medier för att skapa opinion, folkbilda och mobilisera för att sätta frågor om klimat och biologisk mångfald på dagordningen inför valet? Vilka kanaler kan ni använda? Hur kan ni kommunicera på ett engagerande sätt?