NATURSKYDDSFÖRENINGEN I BOHUSLÄN UTDELAR 2020 ÅRS HEDERSPRIS.

Naturskyddsföreningen i Bohuslän utdelar 2020 års hederspris Strandskatan till Ragnhild Larsson som under flera år drivit den uppmärksammade  (Klimatpodden). Hon har i sin poddcasting ägnat sig åt klimatfrågor i vid mening och gjort ingående intervjuer med ledande klimatforskare, riksdagsmän, ministrar, journalister och klimataktivister som ger en betydligt bredare bild av klimatarbetet än den man får via dagspress och TV.

Hon har genom sitt arbete spridit kunskap om klimat och miljöfrågor i breda kretsar och i hög grad ökat allmänhetens förståelse för de klimatproblem som hela världens befolkning står inför.

Utmärkelsen som består av ett diplom, stöd till podden och en skulptur av en Strandskata kommer att utdelas fredag 5 februari kl 13, vid Botaniska trädgårdens entré.

Bland tidigare pristagare finns bl.a. Isabella Lövin för hennes bok ”Tyst hav- jakten på den sista matfisken”, landshövding Lars Bäckström för hans försvar av strandskyddet och Göteborgs kommun för införandet av trängselavgifter, för mer information se nästa sida.

Motiveringen  för att ge priset 2020 till Ragnhild Larsson lyder:

”För hennes mångåriga arbete med att via Klimatpodden. sprida kunskap om det omfattande forsknings- och påverkansarbete som pågår inom Sverige inom en lång rad områden med det gemensamma syftet att finna lösningar på de klimatproblem som vi människor själva skapat”.

För ytterligare information kontakta gärna
Boel Lanne, ordförande Naturskyddsföreningen i Bohuslän
boel.lanne@naturskyddsforeningen.se
Tel 070 235 1926

Om Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen i Bohuslän är den regionala paraplyorganisationen för 14 lokala avdelningar eller ”kretsar” inom Naturskyddsföreningen med tillsammans 27 000 medlemmar (Strömstad, Tanum, Lysekil, Munkedal, Uddevalla, Orust, Tjörn, Sotenäs, Kungälv, Stenungsund, Lerum, Göteborg, Härryda, Partille, Mölndal och Öckerö).
Riksorganisationen har 270 lokala avdelningar med tillsammans ungefär 250 000 medlemmar.

Naturskyddsföreningen i Bohuslän bildades 1974 och har idag drygt 27 000 medlemmar. Hemsida: http://bohuslan.naturskyddsforeningen.se/

Bland tidgare mottagare av det positiva priset, kan nämnas:

2019 Evastina Blomgren, för hennes arbete med Bohusläns flora

2018 Margareta Nordström, Strömstad, för hennes pedagogiska gärning som föreståndare för Strömstads Ekopark

2017 Mats Rosengren (Lie Mats) för att han genom att lära ut den ädla konsten att slå med lie värnar artrika ängar och vägrenar på många platser i vårt län.

2016 Miljöinspektör Per-Olof Samuelsson för hans arbete med att värna havsmiljön genom att propagera för ett miljövänligt fritidsbåtliv.

2015 Landshövding Lars Bäckström för hans försvar av strandskyddet

2011 Lena Ek för att hon i pressen lovade att öka skyddet av de marina Natura 2000 områdena.

2010 Göteborgs kommun för dess beslut att införa trängselavgifter

2009 Gunnar Rasmusson, Tanum, för hans kamp sedan decennier tillbaka för att en marin nationalpark skulle bildas med Koster som bas. Priset gavs till Gunnar kvällen innan den officiella invigningen av nationalparken ”Kosterhavet”.

2008 Isabella Lövin för hennes bok ”Tyst hav-jakten på en sista matfisken”

2007 Kåre Ström för hans engagemang i Torsvikens reservat, Göteborg.

2006 ”Orustkorgen” föreningen för ekologisk mat producerad på Orust

2005 Harald Saxvik, Öckerö, för hans mångåriga miljöengagemang, från kampen mot avlopstunnel utanför Hönö till bilbroar till skärgården och till f d läraren Bengt Andersson för hans förmåga att förmedla miljökunskap till elever.

2001 Eivor Olsson grundare av Hvena gårdsmejeri, getost, ekologisk

Ca 1997 Kurt Göransson grundare av Ekoslakteriet i Varekil.

Brännmaneten har hittills delats ut tre gånger

2020 Landshövding Anders Danielsson för hans stöd till utbyggnad av Preem samtidigt som han påbörjar utredningen av hur Miljölagstiftningen kan nå miljömålen.

2017 Partille kommun för underlaget till Partille Eco Park. Ny väg genom Vallhamra och Göteborgsvägen mitt igenom ett område med högt skyddsvärde för naturen. Skönmälas i skrift, vilket vi kallar Green Washing.

2010 till Uddevalla kommun för att de givit 300 000 kr i bidrag till höghastighetstävlingar på Byfjorden

2008 Lerums kommun för dess motstånd mot utbyggnaden av järnvägen.

Strandskatan (Haematopus ostralegus) är Bohusläns landskapsfågel. Den är svart-vit med lång röd näbb, röda ben och röda ögon. En vacker fågel som knappast kan förväxlas med någon annan. Det är en utpräglad kustfågel som trivs på öppen strandmark och strandängar. Den lever främst av musslor, snäckor och blötdjur som den finner längs sand och grusstränder. I Bohusläns kustsamhällen är strandskatans ankomst ett säkert och efterlängtat vårtecken när den i mars återkommer från vinterkvarteret i länderna kring södra Nordsjön.