Socialdemokraterna lutar enligt DN:s källor mer åt ett ja.

Här finns texten från Dn

Därför riskerar beslutet om Preemraff att spräcka regeringen

UPPDATERAD 2020-09-21 PUBLICERAD 2020-09-20

LYSEKIL/STOCKHOLM. Det stundande beslutet om Preemraff delar regeringen. Miljöpartiet vill säga nej – Socialdemokraterna lutar enligt DN:s källor mer åt ett ja. Situationen uppges vara så infekterad att de två partiernas riksdagsledamöter inte pratar med varandra om den.

Klimatet står på spel, enligt experter – men det gör också regeringsmakten.

När Arne Augustsson fick veta att han skulle kunna få ett oljeraffinaderi till granne satte han sig i sin roddbåt och gav sig ut i Brofjorden. Protesten följdes av fler, på hav och land, under slutet av 1960-talet. När Scanraff invigdes 1975 sålde Arne Augustsson sitt barndomshem med utsikt över fjorden.

– Han stod inte ut med att se sin hembygd bli förstörd. Men han kom aldrig över det, han längtade alltid tillbaka, säger dottern Jane Järås.

Själv har hon inte släppt taget om Härnäset, beläget norr om Brofjorden. Från stugan där hon och maken tillbringar somrarna dominerar raffinaderiet utsikten. Även ljudbilden påverkas: det bullrar från anläggningen. Jane Järås är orolig för de höjda bullernivåer och ökade utsläpp av svavel och kolväten som ett utbyggt raffinaderi skulle orsaka, för naturreservatet på Härnäsets framtid och för de närboendes hälsa.

– Kommunen gjorde ett misstag från början, när man la ett oljeraffinaderi på Bohusläns

vackraste plats. Nu gör man om samma misstag en gång till.

Du har förmodligen hört ordet ”Preemraff” swisha förbi i nyhetsflödet.

När mörkret faller över badviken vid Brofjorden lyser raffinaderiet likt en stad på andra sidan vattnet. Det är Skandinaviens största oljeraffinaderi, men orsaken till att du troligen har hört talas om det är att Preem för snart fyra år sedan ansökte om tillstånd att bygga ut.

Företaget vill fördubbla verksamheten – och därmed bli Sveriges största utsläppare av koldioxid. Utsläppen skulle öka från 1,7 till 2,7 miljoner ton koldioxid.

Det skulle innebära att raffinaderiet i Lysekil ensamt skulle stå för fem procent av Sveriges totala utsläpp.

Om Preem får göra det de vill eller inte har stor betydelse för om klimatmålen ska nås, enligt experter. Raffinaderiet är redan en av Sveriges största utsläppskällor av koldioxid.

Det var inte självklart att raffinaderiet som först kallades Scanraff skulle placeras i Lysekil. Även Hisingen i Göteborg var ett alternativ. De goda inseglingsförhållandena i Lysekil avgjorde. Foto: Lars Lindqvist

De stora utsläppen av koldioxid gör utbyggnaden kontroversiell ur klimatsynpunkt och det var skälet till att Naturvårdsverket sommaren 2019 skickade en så kallad underrättelse till regeringen.

Regeringen beslutade hösten 2019 att ta över ärendet. Det är första gången som klimatet har angetts som skäl för att regeringen tar över beslutet i ett ärende.

– Kraftigt minskade utsläpp är en av de främsta prioriteringarna för regeringen. Vi måste vända på varje sten så att vi styr mot de av riksdagen beslutade ambitiösa klimatmålen, sa miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) när hon berättade om beslutet på en pressträff i augusti 2019.

”Vi”, sa Isabella Lövin. Men hon presenterade nyheten ensam – utan sällskap av regeringspartnern Socialdemokraterna.

• ● ●

Ett år senare sitter hennes partikamrat Lorentz Tovatt, klimat- och energipolitisk talesperson för MP, på verandan till sin pappas sommarstuga i Stockholms skärgård.

Miljörörelsen under paraplyorganisationen Stoppa preemraff har manifesterat i två veckor. Aktivister har limmat fast sig själva på riksdagshuset, det har genomförts sittstrejker och demonstrationer. Sedan ett par dagar tillbaka har Lorentz Tovatt bestämt sig: han måste tala ur skägget.

Sätter ner foten i en viktig fråga. Svenska klimatmål ska nås, då kan man inte hålla på å bygga ut det fossila!” skriver han och bifogar en bild på sig själv till ett Facebookinlägg. På bilden står det ”Utbyggnaden av Preemraff måste stoppas”.

Han lägger ner mobiltelefonen. Ser att skärmen genast lyser upp av notifikationer.

Isabella Lövin har vid det här laget meddelat sin stundande avgång. Varken hon eller språkrörskollegan Per Bolund vill kommentera beslutet om Preemraff. Det är en fråga som ligger för beredning, säger de, de vill inte förekomma beslutet.

Men via Lorentz Tovatt tar Miljöpartiet till slut offentligt ställning emot utbyggnaden. Något som skulle kunna kosta dem regeringsmakten.

– Jag är väldigt mycket mer populär här i dag, säger Lorentz Tovatt glatt, när DN träffar honom dagen efter att han tryckt på ”publicera”-knappen på sitt Facebookkonto.