Årsmöte 2020

Kallelse till årsmöte

Lysekil-Munkedals Naturskyddsförening kallar till årsmöte

Plats: Löfgrens camping, Dalskogen 190, Lysekil

I service- och uppehållsrummet där vi kan sitta

Datum:   Onsdagen 2 september

Tid:          Kl 17 00

Program: Årsmötesförhandlingar

Alla hälsas är hjärtligt välkomna

Styrelsen

Vår natur är under hård press. Förutom allvarliga klimatförändringar är utrotningen av däggdjur, insekter, groddjur m fl i akut läge. Dessutom förorenas naturen av plastavfall, kemikalier, näringsämnen mm. Vill du delta i föreningens viktiga arbete för att stoppa pågående förändring?Naturskyddsföreningen behöver många fler som arbetar aktivt för en bättre miljö. Vi ordnar arbetsgrupper som passar dig.

Inge Löfgren

Ordförande

Mail: inge.lofgren@gmail.com

Dagordning 2020

Förslag till dagordning vid årsmöte i Lysekil – Munkedals Naturskyddsförening tisdagen 24 mars 2020

• 1 Mötets öppnande
  • 2 Val av mötesordförande
  • 3 Val av mötessekreterare
  • 4 Val av två protokolljusterare, tillika rösträknare, att jämte stämmans ordförande justera protokollet
  • 5 Fastställande av dagordning
  • 6 Mötets behöriga utlysande
  • 7 Verksamhetsberättelse för år 2019
  • 8 Ekonomisk redovisning genom resultat- och balansräkning
  • 9 Revisorernas redogörelse
  • 10 Frågan om ansvarsfrihet för styrelsen
  • 11 Val av ordförande för ett år
  • 12 Val av styrelseledamöter för ett resp. två år (minst fyra ledamöter)
  • 13 Val av två revisorer
  • 14 Val av två revisorssuppleanter
  • 15 Val av valberedning
  • 16 Val av representant till Naturskyddsföreningen i Bohuslän
  • 17 Fastställande av verksamhetsplan
  • 18 Ärenden som styrelsen förelägger stämman
  • 19 Ärenden som väckts genom motioner
  • 20 Övriga frågor
  • 21 Mötets avslutande.

Verksamhetsberättelse för år 2019

Styrelse 2019                                           Revisorer
Ordförande   Inge Löfgren                       Hans Erik Ringström
Vice ordf.      Tom Hagström                     Karin Mattson
Sekreterare   Roterande
Kassör           Ulrika Karlsson                  Revisorersättare
Ledamot       Bernt Andersson                Vakant
Ledamot       Thomas Andersson           Valberedning
Ledamot       Berndt-Johan Lindberg     Vakant

Styrelsemöten
Styrelsen har under året haft två protokollförda styrelsemöten (23/1 och 15/12).

Årsmöte
Årsmöte hölls måndagen den 25 mars i Folkets Hus, Lysekil. Sju personer var närvarande.

Zoologiske konservatorn Roger Carlsson höll ett uppskattat föredrag om sitt arbete med att stoppa upp djur. Bland annat visades upp hermelin, spillkråka och ejder.

Sammanfattning av naturskyddsföreningens arbete under året.

Preem AB planerar att bygga ut oljeraffinaderiet Preem raff i Lysekil. Lysekil-Munkedals Naturskyddsförening har avstyrkt utbyggnaden eftersom utsläppen av koldioxid, svavel, sot, stoft mm kommer att fördubblas. Preem raff Lysekil är idag Sveriges i särklass miljöfarligaste verksamhet. Med behandling av ännu mer fossila råvaror kommer klimatarbetet och andra miljömål bli omöjliga att uppfylla.  Miljödomstolen i Vänersborg gav tillstånd till utbyggnaden den 9 november 2018. Naturskyddsföreningen har både på lokal och riksnivå var för sig överklagat domen. Miljööverdomstolen har beviljat prövningstillstånd och kommer således pröva ärendet. Därefter har Naturvårdsverket med stöd av länsstyrelsen i Västra Götaland hemställt till regeringen att ta över ärendet. Eventuellt kommer regeringen att fatta beslut i ärendet tidigast andra halvåret 2020.

Utbyggnaden har efter miljödomstolens tillstånd väckt stort nationellt intresse. Naturskyddsföreningen i Lysekil-Munkedal har flera gånger deltagit i Sveriges Television Västnytt, Sveriges Radio och TV4. Föreningen har också varit med i dubbelsidiga reportage i  Dagens Nyheter (DN), Aftonbladet, Expressen, Göteborgstidningen (GT), Borås Tidning, Göteborgsposten (GP), Bohusläningen, Sveriges Natur, Miljömagasinet m fl.

På samma sätt som tidigare år har föreningen anordnat vandringar under våren-försommaren i samarrangemang med Västkuststiftelsen i naturreservaten Vägeröds dalar, Näverkärr, Stångehuvud och Gröderhamn i Lysekils kommun. Ledare för vandringarna har varit Thomas Andersson.

Föreningen har under året varit fodervärd för berguv på Nordens Ark till en kostnad av 1200 kronor.

Föreningen har också deltagit på julmarknaden i Munkedal.

Styrelsen för Lysekil-Munkedals Naturskyddsförening / 2020-01-27

Inge Löfgren (ordförande)