Besök i Corona i tider

Hej tänker göra lite reklam kring några besöksplatser länkar finns i höger listan längre ner men vill ni gå glöm inte att anmäla er

Vandring längs vatten

Plats: Strömmarna, Munkedal
Datum: 27 juni 2020 kl. 15:00 – 17:00

Denna vandring gör skäl för namnet, vi vandrar längs med strömmande vatten som förr användes till flottning samt att driva kvarnar och sågar. Vi ser rester av dessa verksamheter och besöker Modalen som är mycket vackert beläget alldeles invid forsen. Där ser vi rester efter brytning av fältspat, pausar och upptäcker platsen och äter medhavd matsäck. Därefter går vi vidare till jättegrytorna som formades redan under istiden. Denna vandring är cirka 5 km lång och inte barnvagnsvänlig. Bra skodon rekommenderas.

Samlingsplats: Parkering vid norra brofästet Vid Hattefjälls bro, Valbo-Ryr (https://goo.gl/maps/SDZVbnvS4FBdDDwA6)

Svårighetsgrad: Medelsvår vandring

Föranmälan: via anmalan@vastkuststiftelsen.se senast 25 juni. Ange ”Strömmarna” i ämnesraden. Max 10-15 deltagare.

Guide: Kerstin Sandell, Tel. 0722-23 06 88
Tema: Geologi, Kultur

Vandring till gården Änga

Plats: Härön, Tjörn
Datum: 27 juni 2020 kl. 10:25 – 15:20

Vi vandrar över ön med dess fina kulturmarker med nedslag i historien såväl som naturen. Framme vid Änga får vi uppleva en storslagen flora av utrotningshotade grödor och ogräs. Under vandringen kommer vi att gå ca 5 km genom en natur som bjuder på stor variation mellan berg och över ängar i en kuperad terräng.

Ta med matsäck och vattenflaska. Färjan avgår 10:25, avgift betalas ombord. Parkering finns på ca 10 minuters gångavstånd.

Samlingsplats: Kyrkesunds brygga (https://goo.gl/maps/8WXb961as9T2)

Svårighetsgrad: Krävande vandring

Föranmälan: via anmalan@vastkuststiftelsen.se senast 25 juni. Ange ”Härön” i ämnesraden. Max 20 deltagare.

Guide: Helena Bladh, Tel. 0708-77 02 16
Tema: Blommor, Kultur

Holma Bokskogar

Maltes stig