Preem

Oljeberoende Preem beslutade till sist att inte bygga ut. Men varför röstade politikerna i Lysekil ja till mer koldioxid? Det fossila håller trakten i sitt grepp, skriver Lisa Åstrand, som minns både oljefläckarna från sin barndoms somrar och en ekonomisk symbios som är svår att bryta. Hon borde veta. Hennes pappa körde tanker. Se mer på Etc

Men fokus kommer nu på att raffet ska göra biobränsle se Dagens ETC:s klimatreporter Karin Holmberg  artikel

Det är en jättenyhet som Dagens ETC:s klimatreporter Karin Holmberg avslöjade i gårdagens bilaga om biobränslenas förstörelse. Den borde förändra den svenska klimatpolitiken omgående och få alla ansvariga att tänka efter. I artikeln presenteras de verkliga svenska klimatutsläppen, inte de offentliga som Naturvårdsverket presenterar, utan den skada vi faktiskt, här och nu, åstadkommer. När man räknar in förbränning av biobränslen och produktionen av den så blir Sveriges klimatutsläpp fördubblade.

Ja, du läste rätt. Fördubblade!

Från cirka 50 miljoner ton till 100 miljoner.

Det är ett gigantiskt misslyckande, ett politiskt haveri på alla fronter. Sverige förvandlas till ett av världens smutsigaste utsläppsländer, inte det klimatvänliga alternativ vi försökt presentera utåt. Sverige som landet som minskar utsläpp och ändå ökar BNP är en ren lögn.

Vi är i dag förstörare och vi måste byta spår omgående. För det är ett spår som politiken valt fast varningsropen funnits länge.

SPÅRET HAR BÖRJAT hos kommuner som ersatte fossil värme med biovärme och som sedan låst in sig, systemet har inte letat alternativ förutom att man upptäckt att man kan bränna sopor för att värma våra hem. Utsläppen är enorma.

Spåret fortsatte via bilindustrin som i Sverige vägrade satsa på bytet till eldrift och nu är helt beroende av bioenergimyten för att kunna sälja sina törstiga bilar i tio år till. Men att hälla tallolja i tanken minskar inga utsläpp alls.

Spåret slutar tyvärr i årets budget, där Per Bolund (MP) i sitt utspel kring grön omställning stolt berättar att ”gröna investeringar” ska kunna garanteras av staten till 50 procent. Det betyder att staten ger stöd på 50 procent till biobränsleraffinaderier, just det vi inte behöver. Skattebetalarna kommer få ta smällen när bioenergibranschen faller ihop precis som fossilindustrin gör i dag.

Att Preem drog tillbaka sin ansökan om ökad produktion är inte bara på grund av rädsla när klimatrörelsen tagit fajt mot förstörelsen det skapar. Utan för att det inte blir lönsamt i en värld där fossil energikonsumtion kommer falla allt snabbare.

Men med 50 procent från staten till tallolja kan de nog fortsätta några år till, tro inte att raffinaderibranschen vill självdö, den kommer kämpa för att skapa utsläpp – och de enda som kan rädda dem är politiker som ger efter.

MIN MEJLKORG FYLLS av frågande miljöaktivister som undrar varför Miljöpartiet gjort detta val. MP är ju kunniga i klimatfrågan, man vet att det här är ett sidospår som inte skapar den omställning man vill se. MP kan skog, kan cirkulär ekonomi, kan utsläppsberäkningarna.

Min första gissning är att ett trängt regeringsparti valt att försöka få visa upp några bra klimatinslag (typ höjd tjänstebilsskatt) till priset av att ge efter för biobränslen. Detta då regeringspartnerns och de borgerliga samarbetspartiernas linje är att människors vardag inte ska behöva förändras. Klimatkrisen ska inte påverka annat än i lite gröna val på tallriken. Bilen ska få puttra på.

Min andra gissning är att Socialdemokraterna – och kanske också Miljöpartiet – förhandlat med Preem och byter satsning på mer fossilt till 50 procent statligt stöd till biobränsle.

Gissa vem som får betala.

BIOBRÄNSLESATSNINGARNA påstås vara till för att skapa ett svenskt industrikunnande som ska skapa exportintäkter och nya företag. Det kommer inte att ske, övriga världen kan inte gå det svenska spåret, då bryter all klimat politik samman. Sverige kommer bli alltmer ensamt med den här låtsaslösningen. De stora företagsägarna, storindustrin och bankerna vet det här (näringslivet inser bioenergins problem). Det är också därför staten måste garantera 50 procent till bankerna, vore det lönsamt är det ju annars inte brist på privat finanskapital.

För de stora exportindustrierna som Volvo och Scania är det elspåret som gäller, det är där marknaden finns globalt. Och för basindustri som stål, gruvor och cement är det vätgas och el som visar en utväg, inte biobränslen, inte ens om de ska ”samla in koldioxid och skicka ner under norska havet”.

Ja, det finns en anledning till att Norge – ett av de mest klimatförstörande länderna på jorden, med sin olja och gas – satsar på att återlansera den koldioxidlagring som misslyckades för tio år sedan. Och det är illa att Anders Ygeman (S) jublar. Norge gör detta för att få fortsätta ta upp mer olja och gas.. Att CCS-projektet är omöjligt har inte med saken att göra. Plötsligt får alla utsläppare en ny låtsaslösning att peka på trots att den infrastruktur som skulle krävas för att låsa in skapade utsläpp är så gigantisk att den äter upp den vanliga ekonomin. (Tänk dig motsvarande all världens pipelines, byggda på tio år, ut i norska havets botten, så inser du problemet.)

Men är det jobben då? Nej, raffinaderierna är teknikföretag med få anställda. Biobränsleproduktion kommer ge mycket färre jobb än elektrifieringen.

Är det medborgarnas plånböcker? Nej, biobränsle är mycket dyrare än el och kommer innebära ökade kostnader för transportföretag och enskilda många år framåt.

SÅ VAD ÄR det vi får för denna extrema höjning av utsläppen? Vad är det du som vanlig svensk får när klimatpolitiken ska bli ”fossilfri” genom storsatsningen på biobränslen.

Du får dyrare energi.

Du får förstörda skogar och ännu mer importerad mat.

Men framför allt får du en klimatskuld som redan har fördubblats.

Från 50 miljoner ton per år skapar vi i verkligheten utsläpp motsvarande 100 miljoner ton. Det är vår gåva till barnbarnen.

Vill du läsa bilagan om biobränslen  och om Preem  Det kan du göra på

 www.etc.se

Här finns texten från Dn

Därför riskerar beslutet om Preemraff att spräcka regeringen

UPPDATERAD 2020-09-21 PUBLICERAD 2020-09-20

LYSEKIL/STOCKHOLM. Det stundande beslutet om Preemraff delar regeringen. Miljöpartiet vill säga nej – Socialdemokraterna lutar enligt DN:s källor mer åt ett ja. Situationen uppges vara så infekterad att de två partiernas riksdagsledamöter inte pratar med varandra om den.

Klimatet står på spel, enligt experter – men det gör också regeringsmakten.

När Arne Augustsson fick veta att han skulle kunna få ett oljeraffinaderi till granne satte han sig i sin roddbåt och gav sig ut i Brofjorden. Protesten följdes av fler, på hav och land, under slutet av 1960-talet. När Scanraff invigdes 1975 sålde Arne Augustsson sitt barndomshem med utsikt över fjorden.

– Han stod inte ut med att se sin hembygd bli förstörd. Men han kom aldrig över det, han längtade alltid tillbaka, säger dottern Jane Järås.

Själv har hon inte släppt taget om Härnäset, beläget norr om Brofjorden. Från stugan där hon och maken tillbringar somrarna dominerar raffinaderiet utsikten. Även ljudbilden påverkas: det bullrar från anläggningen. Jane Järås är orolig för de höjda bullernivåer och ökade utsläpp av svavel och kolväten som ett utbyggt raffinaderi skulle orsaka, för naturreservatet på Härnäsets framtid och för de närboendes hälsa.

– Kommunen gjorde ett misstag från början, när man la ett oljeraffinaderi på Bohusläns

vackraste plats. Nu gör man om samma misstag en gång till.

Du har förmodligen hört ordet ”Preemraff” swisha förbi i nyhetsflödet.

När mörkret faller över badviken vid Brofjorden lyser raffinaderiet likt en stad på andra sidan vattnet. Det är Skandinaviens största oljeraffinaderi, men orsaken till att du troligen har hört talas om det är att Preem för snart fyra år sedan ansökte om tillstånd att bygga ut.

Företaget vill fördubbla verksamheten – och därmed bli Sveriges största utsläppare av koldioxid. Utsläppen skulle öka från 1,7 till 2,7 miljoner ton koldioxid.

Det skulle innebära att raffinaderiet i Lysekil ensamt skulle stå för fem procent av Sveriges totala utsläpp.

Om Preem får göra det de vill eller inte har stor betydelse för om klimatmålen ska nås, enligt experter. Raffinaderiet är redan en av Sveriges största utsläppskällor av koldioxid.

Det var inte självklart att raffinaderiet som först kallades Scanraff skulle placeras i Lysekil. Även Hisingen i Göteborg var ett alternativ. De goda inseglingsförhållandena i Lysekil avgjorde. Foto: Lars Lindqvist

De stora utsläppen av koldioxid gör utbyggnaden kontroversiell ur klimatsynpunkt och det var skälet till att Naturvårdsverket sommaren 2019 skickade en så kallad underrättelse till regeringen.

Regeringen beslutade hösten 2019 att ta över ärendet. Det är första gången som klimatet har angetts som skäl för att regeringen tar över beslutet i ett ärende.

– Kraftigt minskade utsläpp är en av de främsta prioriteringarna för regeringen. Vi måste vända på varje sten så att vi styr mot de av riksdagen beslutade ambitiösa klimatmålen, sa miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) när hon berättade om beslutet på en pressträff i augusti 2019.

”Vi”, sa Isabella Lövin. Men hon presenterade nyheten ensam – utan sällskap av regeringspartnern Socialdemokraterna.

  • ● ●

Ett år senare sitter hennes partikamrat Lorentz Tovatt, klimat- och energipolitisk talesperson för MP, på verandan till sin pappas sommarstuga i Stockholms skärgård.

Miljörörelsen under paraplyorganisationen Stoppa preemraff har manifesterat i två veckor. Aktivister har limmat fast sig själva på riksdagshuset, det har genomförts sittstrejker och demonstrationer. Sedan ett par dagar tillbaka har Lorentz Tovatt bestämt sig: han måste tala ur skägget.

Sätter ner foten i en viktig fråga. Svenska klimatmål ska nås, då kan man inte hålla på å bygga ut det fossila!” skriver han och bifogar en bild på sig själv till ett Facebookinlägg. På bilden står det ”Utbyggnaden av Preemraff måste stoppas”.

Han lägger ner mobiltelefonen. Ser att skärmen genast lyser upp av notifikationer.

Isabella Lövin har vid det här laget meddelat sin stundande avgång. Varken hon eller språkrörskollegan Per Bolund vill kommentera beslutet om Preemraff. Det är en fråga som ligger för beredning, säger de, de vill inte förekomma beslutet.

Men via Lorentz Tovatt tar Miljöpartiet till slut offentligt ställning emot utbyggnaden. Något som skulle kunna kosta dem regeringsmakten.

– Jag är väldigt mycket mer populär här i dag, säger Lorentz Tovatt glatt, när DN träffar honom dagen efter att han tryckt på ”publicera”-knappen på sitt Facebookkonto.